Dagboek van een leerkracht: de eerste toetsen

door | oktober 1, 2023

(week 2)

Het lessenrooster zorgt ervoor dat elk schooljaar er toch telkens een beetje anders uitziet. Bij ons op school hebben we de mogelijkheid om één halve dag te kiezen waarop we lesvrij gemaakt worden. Ik kies al enkele jaren voor woensdagvoormiddag, zodat mijn week even onderbroken wordt. Ik werk dan wel thuis voor school, maar dat biedt mij toch de nodige rust. Ik ben heel dankbaar dat ik nog steeds mijn woensdagvoormiddag lesvrij heb, ondanks mijn vijf extra lesuren voor Nederlands. Dat maakt dat de rest van mijn week wel goed bezet is. Maandag en dinsdag heb ik dan ook 7 aaneensluitende lesuren, met tijdens de middagpauze een half uurtje voor remediëring.

Na die eerste week weet ik hoe zwaar het begin van mijn week is. Dat zorgt ervoor dat ik met de nodige weemoed start aan mijn week, maar wel met het oog op een ‘rustiger’ einde van de week, want op donderdag heb ik 6, en vrijdag 5 aaneensluitende lesuren.

Mijn lessen economie in de twee zesdejaars verlopen zo goed als parallel én zijn deze week gericht op oefeningen. Dat maakt het voor mij iets minder intensief (dan instructie geven) en ik kan mij coachend door het klaslokaal begeven. Een afwisseling die welkom is in alle drukte.

Ook in het vijfde jaar kan ik parallel werken over twee klassen heen, maar daar zijn we ondertussen toe aan de onderwijshervorming, waardoor ik de leerstof heb moeten herverdelen en herwerken. Ik heb het mezelf misschien wat moeilijk gemaakt, maar ik heb de vernieuwingen in het leerplan vooraan in het schooljaar gebracht. Daardoor is het nu extra druk, want die leerstof moet ik nog pasklaar maken voor de leerlingen. Niet dat ik die inhoud nog niet beheers, want leerstof over het ondernemings- en financieel plan heb ik in het verleden als vaak genoeg gegeven, maar eventjes opfrissen en aanpassen kan nooit kwaad.

In het eerste jaar was het al tijd voor de eerste toets voor Nederlands, over het communicatiemodel. Zender, boodschap en ontvanger, het heeft allemaal geen geheimen meer voor mij, en ik hoop ook voor de leerlingen niet. Daar zal die toets wel uitsluitsel over geven. Het verbeterwerk dat gepaard gaat met deze toets is van een andere orde dan het verbeterwerk uit de derde graad. Dat kon ik meteen weer ondervinden, want ook in één van de zesdejaars stond een toets op het programma.

Meestal probeer ik al mijn toetsen rond hetzelfde moment te plaatsen. Zoals nu, want volgende week start ik met vier toetsen: de eerste voor mijn vijfde- en zesdejaars, en de tweede toets al voor mijn eerstejaars. Ik kijk nu toch al wat op tegen dat werk, want verbeterwerk is het minst leuke aspect aan mijn job. Ik probeer zo weinig mogelijk werk uit te stellen, maar bij verbeterwerk durf ik mij daar vaak door laten verleiden.

Ik mocht mij deze week ook nog eens als papa tonen op school, want de eerste infoavond ging afgelopen week ook door. Voorafgegaan door een vergadering onder collega’s maakte het mijn donderdagavond loodzwaar. De informatie die gedeeld werd, was voor mij niets nieuws onder de zon, maar met het informeel contact tussen de ouders en enkele leerkrachten maakte het voor mij wel een geslaagde avond.

Het weekend zag er alweer heel druk uit. Aan het begin van het schooljaar hebben we altijd het goede voornemen om onze weekends niet te vol te plannen, maar om één of andere reden slagen we daar niet in. We hopen altijd één dag in het weekend volledig vrij te laten, maar danslessen van de kinderen, optredens, wedstrijden, verjaardagsfeestjes,… gooien in september al heel wat roet in het eten. Tijd om die goede voornemens in de praktijk om te zetten, want rust in huis, is rust in het hoofd…

#onderwijs #leerkracht #schoonstejob

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *