Specialisatie

Dit experiment is bedoeld om het thema rond internationale handel in te leiden. Het ontstaan van internationale handel wordt hiermee praktisch aangetoond. Het experiment is gebaseerd op de wet van de comparatieve kosten waarin absolute en comparatieve kostenvoordelen aan bod komen.

benodigheden:

  • inleidende tekst
  • per groep:
    • landenfiche Ardenia
    • landenfiche Metropola
    • 20 groene jetons
    • 34 gele jetons
  • schrijfgerief

voorbereiding:

Verdeel de klas in groepen van 4 leerlingen. Elke groep wordt nog eens onderverdeeld in twee landen (Ardenia en Metropola). 

Plaats telkens de twee landen (2×2 leerlingen) tegenover elkaar. 

Elke groep krijgt een vaste beginsituatie (landenfiches Ardenia en Metropola). Leg bij Ardenia 20 groene jetons en bij Metropola 34 gele jetons. 

verloop van het experiment:

Wanneer de leerlingen hun posities hebben ingenomen, kan je beginnen met het vertellen van de inleidende tekst (enkel eerste deel). 

Volgende informatie zien de leerlingen ook op de landenfiches. Maak duidelijk dat er twee producten kunnen geproduceerd worden in elk land (appels en tapijten). Elk land heeft nood aan beide producten. 

De productiekosten in Ardenia zijn als volgt:

  • per kilo appels: 2 jetons
  • per stapel tapijten: 6 jetons

De productiekosten in Metropola zijn als volgt: 

  • per kilo appels: 7 jetons
  • per stapel tapijten: 3 jetons

In de eerste ronde staan de landen nog niet tegenover elkaar. Er is nog geen internationale handel (autarkie). De landen moeten de productie van zowel appels als tapijten voorzien. Laat hen berekenen hoeveel ze willen produceren. Ze kunnen hun beslissing noteren op de landenfiche (‘productie voor specialisatie’). 

In de tweede ronde zullen beide landen zich specialiseren (Ardenia in appels en Metropola in taptijen). Lees het tweede deel van de inleidende tekst voor. Het is aan de landen om te berekenen hoeveel ze zullen produceren. Ze kunnen hun beslissing noteren op de landenfiche (‘productie bij specialisatie’).

Aangezien de twee landen beide producten nodig hebben, zullen ze moeten overgaan tot ruilhandel. Laat beide landen onderhandelen over de ruilverhouding. Ze kunnen hun resultaten noteren op de landenfiche (‘consumptie bij internationale handel’). 

Na het experiment kan je de resultaten van de verschillende groepen klassikaal bespreken. 

landenfiche Ardenia

landenfiche Metropola

inleidende tekst

PDF met instructies (zie hierboven)


Dit experiment werd ontwikkeld via ChatGPT door gerichte vragen te stellen. Het denkproces achter het experiment en het passend maken voor leerlingen werd wel nog manueel aangepast. Wil je meer weten? Stuur gerust een mailtje of laat iets weten op Twitter.