Na verschillende pogingen en schooljaren is het eindelijk gelukt om een compleet systeem te vinden om mijn leerlingen op te volgen op vlak van leerdoelstellingen. Het leerlingvolgsysteem dat ik heb ontwikkeld baseert zich op leerplandoelstellingen, aangevuld met uitdiepingsdoelstellingen. De bedoeling van dit systeem is om de leerlingen individueel op te volgen en bij te sturen.
Wil je graag weten hoe het werkt? Bekijk dan het filmpje, of lees onder het filmpje de toelichting met screenshots. Onderaan link ik naar de besproken documenten.
Het document bestaat uit een heleboel tabbladen. Ik begin bij het tabblad ‘lln’, waar ik alle namen van de leerlingen kan invullen. Ze zullen nadien op de individuele tabbladen ook verschijnen. Verder doe ik niets met dit tabblad.
Het tabblad ‘LD’ geeft alle leerdoelstellingen weer. Ik heb er voor gekozen om met basisdoelstellingen te werken. Samen met de onderzoekscompetenties vormen ze de leerplandoelstellingen. Voor sommige onderdelen is het noodzakelijk om eerdere leerstof opnieuw helemaal te herhalen. Daarom heb ik ook enkele herhalingsdoelstellingen voorzien. De uitdiepingsdoelstellingen gaan verder dan wat letterlijk gevraagd wordt in het leerplan, maar ze maken de leerstof wat ruimer en aantrekkelijker.
Elke leerling krijgt ook een overzicht van deze leerdoelstellingen (tabbladen LL01, LL02,…), maar er wordt voor hen nog een kolom toegevoegd, waar ze kleurcodes kunnen herkennen per doelstelling. Op die manier kunnen ze zelf ook zien waar ze exact staan.
ZWART | START | de doelstellingen zijn nog niet getoetst |
ROOD | NIET | er werd onvoldoende (<50%) gescoord op deze doelstelling |
GEEL | ONDERWEG | er werd voldoende (≥50%), maar niet perfect (<100%) gescoord op deze doelstelling |
LICHTGROEN | LAATSTE BOCHT | er werd één keer een perfecte score (100%) behaald |
DONKERGROEN | FINISH | er werd minstens twee keer een perfecte score behaald |
Via een apart document deel ik hun individueel doelenblad, zodat ze enkel hun eigen doelstellingen kunnen raadplegen. Dat doe ik door de formule ‘importrange‘ te gebruiken, waarmee ik hun individueel tabblad kopieer.
De data voor de kleurcodes verzamel ik via vier tabbladen: HT, ST, XTRA en PW. Deze zijn gebaseerd op de werking bij ons op school.
- HT = herhalingstoets (tijdens het jaar)
- ST = synthesetoets (examens)
- XTRA = verschillende opdrachten tijdens het jaar, niet gekoppeld aan een toets of taak
- PW = persoonlijk werk (taken)
Het gebruik van deze tabbladen is dubbel. Aan de ene kant worden er scores verzameld om een jaartotaal te berekenen. Dat kan je zien in de tabbladen ‘puntenoverzicht’ en ‘jaaroverzicht’. Aan de andere kant wordt er via de scores data verzameld om de kleurcodes toe te kennen. Op elk tabblad is voldoende plaats voorzien voor verschillende toetsen en examens. Bovenaan elke tabel kunnen leerdoelstellingen geselecteerd worden via een dropdown-list. Daaronder worden de vraagnummers en te behalen scores ingevuld. Wanneer er punten toegekend worden, zullen de kleurcodes bij de leerlingtabbladen (LL01, LL02,…) aangepast worden.
Voor de leerkracht is er nog een extra overzicht toegevoegd via het tabblad ‘dossiers’. Hier wordt alles samengevat op één A4’tje per leerling. Er wordt een diagram ‘doelstellingen met uitdieping’ en een diagram ‘doelstellingen zonder uitdieping’ weergegeven. Dat is bedoeld om snel te controleren in welke mate de leerling alle doelstellingen heeft verworven, maar ook enkel de leerplan- en herhalingsdoelstellingen. Daaronder voorzie ik nog wat plaats voor toelichting bij remediëringsmomenten en studeerschriften.
Wil je kijken hoe het werkt? Of wil je er mee aan de slag? Hieronder vind je de links naar de documenten.
leerlingvolgsysteem, in Google Spreadsheets
individueel doelenblad voor leerling, in Google Spreadsheets
Je kan de documenten enkel bekijken. Wil je ze toch gebruiken? Ga dan naar ‘Bestand’, ‘Kopie maken’. Veel succes!