Huiswerk voor ouders

Bij het begin van het schooljaar is het altijd spannend. Zeker wanneer je een nieuw publiek krijgt. Leerlingen die jou niet kennen, maar dus ook leerlingen die jij niet kent.

Meestal leer je de leerlingen wel kennen doorheen de eerste lessen. Je weet meteen wie je extra in de gaten moet houden, of welke leerling wat meer op de achtergrond blijft.

Maar wie zijn je leerlingen? Een leerling op school houdt zich niet altijd op dezelfde manier als thuis. Soms kunnen ouders je wat meer inzicht geven in de persoon achter de leerling.

Daarom stuur ik elk schooljaar, na enkele dagen les, een berichtje naar de ouders van elke leerling waar ik les aan geef. Ik vraag hen dan om wat meer informatie over hun zoon of dochter, om de persoon achter de leerling beter te leren kennen. Ook als ik de leerlingen al ken van voorgaande jaren, vraag ik toch nog om een berichtje. Er kan altijd nog iets nieuws verteld worden.

De reacties van de ouders sijpelen dan geleidelijk binnen en elke dag komen wel enkele berichtjes binnen met een boodschap van de ouders.

Voor heeft dit ‘huiswerk voor ouders’ een dubbel doel: ik krijg zicht op wie mijn leerlingen zijn, maar ik leg meteen ook een contact met de ouders. Wanneer je leerlingen iets wil bijbrengen, trek je als ouders en leerkracht best aan hetzelfde zeel. En dat doe je via een goed contact!

Hieronder kan je een voorbeeldje zien van een bericht dat ik naar de ouders stuur.


Beste ouders

Het schooljaar is weer uit de startblokken geschoten. Dit jaar ontferm ik mij over jullie zoon of dochter voor het vak economie. Ik heb jullie zoon/dochter al enkele keren kunnen ontmoeten en ik kan al zeggen dat het een rustig groepje is. De eerste indruk zit alvast goed!

Maar uiteraard zijn ze meer dan enkel leerling. Ze zijn ook jullie zoon/dochter en jullie kennen hen alvast een pak beter dan ik.

Daarom wil ik jullie vragen mij wat meer te vertellen over jullie zoon/dochter. Schrijven jullie een bericht terug?

Jullie mogen erin vertellen wat jullie willen. Misschien over wat hen écht boeit, wat ze in hun vrije tijd doen, of wat ze helemaal niet graag doen. Misschien zijn er details dat ik als leerkracht beter wel weet?

Op deze manier leer ik hen wat beter kennen vanuit een ander standpunt, en leer ik de persoon achter de leerling wat beter kennen. Het zou zeker en vast een meerwaarde betekenen voor mijn rol als leerkracht.

Ik kijk er alvast naar uit!

Ik wens ook jullie een fijn en aangenaam schooljaar toe!

Met vriendelijke groeten

Michaël Van den Brant