Cornell-methode

De Cornell-methode is een efficiënte manier om je leerstof onder de knie te krijgen. Het is namelijk een combinatie van noteren, samenvatten én leren. Het begint al tijdens de les!

STAP 1

Bereid je document voor door je blad in te delen zoals hiernaast weergegeven.

Je voorziet bovenaan plaats voor het lesonderwerp (evt. aangevuld met naam van het vak, de datum,…).

De linkerzijde (6 cm) gebruiken we om kernwoorden of -vragen te noteren die je helpen om je notities te structuren.

De rechterzijde (15 cm) bevat je notities die bij de kernwoorden of -vragen horen. Dit bevat de eigenlijke lesinhoud.

Onderaan (5 cm) is plaats om kort het lesonderwerp samen te vatten.

STAP 2

Je neemt notities tijdens de les of je probeert nadien de les te reconstrueren door je cursus, werkboek, handboek,… te overlopen. Of je doet een combinatie van de twee: je vult je notities van tijdens de les aan met wat je nadien nog eens herneemt. Dit alles doe je in de rechterzijde.

STAP 3

In de linkerkolom probeer je nu kernwoorden of -vragen te plaatsen die passen bij de notities in de rechterkolom. Deze kernwoorden of -vragen kunnen je helpen bij de volgende stap.

STAP 4

Je dekt nu de rechterkolom af. Je ziet enkel nog de kernwoorden of -vragen staan, maar je kan nu van daaruit vertrekken om in je eigen woorden iets te vertellen over die kernwoorden. Nadien controleer je je uitleg met wat reeds genoteerd stond.

Deze stap kan je meermaals herhalen, liefst verspreid over enkele dagen.

STAP 5

Wanneer je de leerstof grondig kent en dus zonder problemen kan ophalen (bv. je kan op basis van de kernwoorden of -vragen de lesinhoud opzeggen), is er onderaan nog plaats voorzien om een korte samenvatting of schema te maken over dit lesonderwerp. Beperk je hierbij tot maximaal twee zinnen of de échte essentie van de lesinhoud.

Je hebt nu een mooi overzicht van het lesonderwerp én je hebt dit via verschillende leermomenten opgebouwd. Van stap 1 tot en met stap 5 heb je de leerstof verwerkt.

Een voorbeeld voor de lessen economie

Als leerkracht start je beter opbouwend, zodat je leerlingen de methode in verschillende fasen ontdekken. We gebruiken hier de leerstof van het vierde jaar ASO rond de productlevenscyclus en de BCG-matrix.

In de eerste fase breng je zelf het schema aan op het bord (of via PowerPoint). Op die manier kan je dus ook je les opbouwen. Hieronder zie je de leerstof van de productlevenscyclus via de Cornell-methode.

In een tweede fase laat je de leerlingen zelf aan de slag gaan, maar je geeft hen wel de structuur al mee. Tijdens jouw uitleg kunnen de leerlingen de Cornell-methode toepassen om de leerstof te structureren. Je kan hen ook aan het werk zetten om op basis van de cursustekst hun schema te vervolledigen.

Uiteindelijk zou het schema hieronder een mooie uitkomst kunnen zijn. Natuurlijk zijn alle leerlingen ‘meester’ van hun eigen schema. Iedereen zal zijn eigen invulling geven.

Nu zijn de leerlingen klaar voor de derde fase, nl. individueel aan de slag gaan. Je kan hen natuurlijk nog steeds bijstaan door hun schema op te vragen en eens te overlopen. Maar het doel is dat de leerling zelf het lesonderwerp kan verwerken.


Wil je nog meer weten over de Cornell-methode of nog andere voorbeelden zien, klik dan hier.