Het is belangrijk om leerlingen aan te zetten om de leerstof actief te verwerken. Een schema of een samenvatting kan daartoe een goede aanzet zijn. Maar hoe begin je aan zo’n schema?
Als de leerlingen het nog niet gewoon zijn om een schema te maken, geef ze dan zelf het kader waarmee ze aan de slag kunnen. Vele werkboeken bouwen dit op. In het begin van het schooljaar wordt een kant-en-klaar schema meegegeven aan het einde van het hoofdstuk als samenvatting. Verderop in het schooljaar wordt steeds opengelaten van het schema zodat de leerlingen kunnen aanvullen. De bedoeling is om naar het einde van het schooljaar de leerlingen volledig vrij te laten om de leerstof te schematiseren.
De ene leerling is daar natuurlijk al sneller mee weg dan de andere. Belangrijk is om snel feedback te geven, zodat de leerling kan bijsturen.
In het 4e jaar ASO staat het thema ‘produceren voor de wereldmarkt’ op het programma. In mijn cursus bestaat dat thema uit 4 hoofdstukken. Het derde en vierde hoofdstuk zijn ideaal om de leerlingen wat losser te laten in het schematiseren.
Hieronder vind je het schema dat de leerlingen kunnen invullen. Je kan het hier ook downloaden in PDF.