Naast je vakinhoud probeer je je leerlingen nog andere vaardigheden bij te brengen. Eén van die vaardigheden waar ik toch steeds op blijf inzetten, is een correct taalgebruik. Als leerkracht economie ben ik dan wel geen taalleerkracht (alhoewel, is niet elke leerkracht een beetje taalleerkracht?), toch vind ik het belangrijk dat leerlingen zich op een correcte manier kunnen uitdrukken.
Mogen leerlingen dan geen taalfouten meer maken? Natuurlijk wel, maar ik wil hen wel uitdagen om zorgvuldig om te springen met hun taalgebruik.
Bij ons geldt de schoolafspraak dat we geen punten mogen aftrekken voor taalfouten in niet-taalvakken. Ikzelf had dat graag anders gezien, want als de doelstelling luidt: ‘je kan het begrip monopolie correct omschrijven’, dan verwacht ik ook dat ze dat op een taalkundig correcte manier kunnen doen. Al is dat misschien wel voor interpretatie vatbaar.
Punten aftrekken is natuurlijk ook een vorm van negatieve evaluatie, dus, naast het feit dat ik geen punten mag aftrekken, bedacht ik een manier om er positief mee om te springen.
Leerlingen kunnen bij elke opdracht of toets een taalbonus (+1, +2 of +3) verdienen als ze zonder fouten geschreven hebben (correct gebruik van hoofdletters, lidwoorden, geen dt-fouten,…). Wanneer ze in totaal 5 bonuspunten verzameld hebben, krijgen ze van mij een joker.
De joker kan gebruikt worden om een toets of deadline van een taak uit te stellen naar een ander (misschien wel beter) moment. Ze zijn niet verplicht om de joker in te zetten. Ze maken die keuze uiteraard zelf. De joker blijft een volledig schooljaar geldig.
Benieuwd of de taalbonus en joker(s) hun houding tegenover correct taalgebruik zal beïnvloeden…