experiment: economics of superstars

situering: determinanten van economische groei
doelgroep: 2e en 3e graad
aantal leerlingen: opgesteld voor 16 leerlingen (min. 4 leerlingen)
timing: 15 minuten


  1. Leerlingen leren de principes van ‘economics of superstars’.
  2. Leerlingen ontdekken de determinanten van groei, met nadruk op kapitaal en technologie.
  • 80 jetons (20 per groep)
  • 4 kaarten die representeren verschillende technologieën (geluidsinstallatie, online ticketverkoop, livestreaming, en social media marketing)
  • 4 locatiekaarten met verschillende capaciteiten en kosten (stadion, theater, park, café)
  • Verdeel de klas in 4 groepen. Elke groep is een concertorganisator. 
  • Elke concertorganisator krijgt 20 jetons. 

Laat elke concertorganisator kiezen welke artiest ze willen boeken voor hun concert. Elke concertorganisator geeft zijn keuze aan door jetons in te zetten op een artiestenprofiel. Noteer de profielen op het bord. Bespreek eventueel kort waarom sommigen de superster kozen ondanks de hoge kosten.

  • Superster: 10 jetons (verwacht publiek: 100.000 mensen)
  • Nationale artiest: 6 jetons (verwacht publiek: 10.000 mensen)
  • Regionale artiest: 3 jetons (verwacht publiek: 1.000 mensen)
  • Onbekende artiest: 1 jeton (verwacht publiek: 100 mensen)

Leg uit dat de locatie invloed heeft op hoeveel mensen er naar het concert kunnen komen. Een grotere locatie kan meer mensen huisvesten, maar kost ook meer. Laat de concertorganisatoren een locatie kiezen voor hun concert. De concertorganisatoren kiezen een locatie door jetons in te zetten. Bespreek kort hoe de locatiekeuze de mogelijkheden van het concert beperkt of vergroot, afhankelijk van de artiest die ze hebben gekozen.

  • Stadion: 5 jetons (capaciteit: 50.000 mensen)
  • Theater: 3 jetons (capaciteit: 5.000 mensen)
  • Park: 2 jetons (capaciteit: 2.000 mensen)
  • Café: 1 jeton (capaciteit: 200 mensen)

Leg uit dat technologie kan helpen om een breder publiek te bereiken, en daarmee de opbrengst van het concert te verhogen. Bied de volgende technologie-opties aan die de concertorganisatoren kunnen kopen. De concertorganisatoren kiezen en kopen technologie met hun overgebleven jetons. Ze kunnen kiezen om meerdere technologieën te kopen om de impact te stapelen. We gaan ervan uit dat de capaciteit van de locaties nog kan vergroot worden.

  • Geluidsinstallatie: 4 jetons (vergroot het publiek met 25%)
  • Online ticketverkoop: 3 jetons (vergroot het publiek met 15%)
  • Livestreaming: 5 jetons (vergroot het publiek met 50%)
  • Social Media Marketing: 2 jetons (vergroot het publiek met 10%)

Opgelet! Volgende effecten kunnen zich ook voordoen. Laat de organisatoren eerst zelf nadenken vóór het verkondigen van deze restricties. 

  • In een stadion, theater en park is een geluidinstallatie vereist. Indien niet gekozen, verliest de organisator daarmee 50% van het publiek. 
  • Voor een superster heeft een social mediacampagne nog weinig nut. Daarom zal het effect daar slechts + 5% zijn.

Tel het verwachte publiek voor elke concertorganisator op basis van hun gekozen artiest, locatie en technologie-investeringen. Laat de concertorganisatoren hun resultaten delen en vergelijk wie het meeste publiek wist te bereiken.

Leg kort uit wat de ‘economics of superstars’ inhoudt: Supersterren verdienen vaak veel meer dan anderen door het grotere bereik dat technologie hen biedt. 

Vraag de leerlingen wat ze geleerd hebben over het verband tussen kapitaal, technologie, locatie en het succes van een concert. Waarom hadden de investeringen in een superster, locatie of technologie zo’n groot effect?


Dit experiment werd ontwikkeld via ChatGPT door gerichte vragen te stellen. Het denkproces achter het experiment en het passend maken voor leerlingen werd wel nog manueel aangepast. Wil je meer weten? Stuur gerust een mailtje.